maanantai 28. huhtikuuta 2014

Åren laskettelukurssi ja Italia-projekti Bollatessa - Matkailua koulun ohella



Matkailua koulun ohella

Maaliskuun 8. päivä, kello 5.30, bussilastillinen Kangasalan lukiolaisia lähti kohti Turun satamaa. Matka jatkui laivalla sekä yöbussilla kohti Åren laskettelukylää. Noin kuukautta myöhemmin 5. huhtikuuta kourallinen opiskelijoita lensi Milanon lähellä sijaitsevaan Bollaten kaupunkiin. Molemmilla matkoilla mukana oli monenikäisiä opiskelijoita. Jotkut lukiolaiset pääsivät jopa osallistumaan molemmille viikon pituisille matkoille. Me, Hanna Tahvanainen ja Ida Mäenpää, olimme näitä onnekkaita ja haluaisimme jakaa kokemuksiamme näistä Kangasalan lukion tarjoamista kansainvälisistä kursseista.

Majoitus

Åren laskettelukurssilla opiskelijoiden majoitus oli järjestetty 4-8 hengen huoneistoissa. Huoneistot sisälsivät keittiön, olohuoneen, kylpyhuoneen ja tarvittavan määrän makuuhuoneita. Joissakin huoneistoissa oli myös sauna. Huoneistohotelli sijaitsi Duvedin kylässä, kävelymatkan etäisyydellä rinteistä.

Italiassa majoitus oli täysin erilainen. Opiskelijat asuivat perheissä, italialaisen kulttuurin sydämessä. Suomalaiset majoittuivat vastavierailuna sen nuoren luona, jonka oli itse majoittanut helmikuussa, kun italialaiset olivat vierailleet Suomessa. Kulttuurisokki oli alkuun suuri, mutta elämään perheessä tottui muutaman päivän kuluessa. Eniten suomalaisia hämmästytti se, kuinka kylmä voi talossa sisällä olla. Suurin osa suomalaisista asui kerrostalossa, mutta majoituttiin myös omakotitaloissa. Italialaisperhe kustansi ruuat ja kuljetukset: jotkut saivat autokyytejä, toiset matkustivat paikallisjunilla.

Ruokakulttuuri

Ruokakulttuuri oli hyvin erilaista kahdessa eri matkakohteessa. Åressa ruoka oli hyvin lähellä tuttua ja turvallista kotiruokaa, jota opiskelijat saivat valmistaa huoneistoissa. Aamu- ja iltapalat täytyi valmistaa itse. Muutamana iltana oli koulun tarjoama illallinen. Myös laivabuffet oli opiskelijoiden nautittavana molemmilla matkoilla. Ruoan valmistaminen itse kävi kalliiksi opiskelijoille, joten viikon aikana taatusti oppi säästeliäisyyttä ja itsenäisyyttä.

Italiassa ruokakulttuuri oli paljon monipuolisempaa. Perheet tutustuttivat arkielämän kautta suomalaiset nuoret tyypillisiin italialaisiin ruokiin ja herkkuihin. Päivä alkoi makealla ja niukalla aamupalalla, johon sisältyi muun muassa suklaakeksejä ja espressokahvia. Koulupäivän aikana oppilaille tarjottiin välipalaksi suklaacroissantteja. Jos opiskelijoilla oli muita aktiviteettejä koulun ulkopuolella, lounas oli kotona pakattu voileipä ja suklaaleivokset. Lounasta syötiin kotona muutamana päivänä. Se oli yleensä kevyt, kuten salaattia, pastaa ja juustoja. Illalla perheissä syötiin päivällistä ennen illan rientoihin menemistä. Päivällisellä oli useasti pihviä, spagettia tai muuta täyttävämpää ruokaa sekä jälkiruokaa. Tiramisu ja hedelmät kuuluivat usein jälkiruokaan. Tuorepastaan ei oltu totuttu, joten sitä suomalaiset söivät lautaskaupalla. Annoskoot olivat hyvin suuria, ja maha oli aina täynnä. Jos kolmannesta santsikierroksesta kieltäytyi, sai usein perheeltä oudoksuvia katseita.

Sääolosuhteet

Åren viikko oli sään kannalta pettymys. Plussa-asteita oli lähes joka päivä, mikä vaikeutti laskettelua. Ylhäällä vuorilla taas tuuli saattoi yltyä niinkin kovaksi, että hissejä piti sulkea. Yksi hissi ei ollut koko viikon aikana toiminnassa. Lumitilanne oli myös niukka, mikä pilasi opiskelijoiden suksien pohjia. Talvisesta Åresta olikin mukava matkustaa Italian kesäiseen säähän. Italiassa aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta lähes joka päivä. Helleraja ylitettiin sopivasti rantapäivänä. Suomalaiset viihtyivät koko viikon shortseissa, mistä on todisteena lähes jokaisen rusketusrajat. Italialaisia ihmetytti pukeutumisemme, koska itse he kulkivat pitkissä housuissa ja kevättakeissa. Heidän mielestään oli hauskaa, kun kerroimme, että sää on normaalia suomalaista kesäsäätä.

Hyvät ja huonot puolet

Matkoille sai lähteä vain, jossei matka haitannut koulutyöskentelyä. Niinpä oppilailla oli sekä Åressa että Italiassa velvoite tehdä opettajien antamat tehtävät, joita koulussa käytiin viikon aikana. Työt siis kasautuivat ennen tai jälkeen matkan, mikä saattoi vaikuttaa joidenkin opiskelijoiden motivaatioon negatiivisesti.

Epämukava matkustaminen ja pitkä matkustusaika Åreen voidaan laskea huonoiksi puoliksi. Päivälaivan jälkeen ajettiin yöllä Tukholmasta Åreen, minkä aikana oppilaiden tuli nukkua, sillä aamulla odotti jo rinteet. Ensimmäinen laskupäivä meni siis unenpöpperössä, joka haittasi keskittymistä.

Italian huonona puolena voisi mainita organisoinnin puutteen. Junat ja bussit eivät käyneet yksiin, ja oppilaille ei myöskään tarpeeksi informoitu ajoista ja paikoista, mikä aihetti turhautumista suomalaisten keskuudessa. Organisoinnin vuoksi oli usein kiire paikasta toiseen. Italialaiset ovatkin kuuluisia myöhästelystä, mikä ilmeni junissa ja ihmisissä.

Kielitaito karttui molemmilla matkoilla. Ruotsia opittiin, kun jouduimme asioimaan itsenäisesti ruokaostoksilla. Italiassa puhuttiin englantia perheessä ja ystävien kanssa. Tuli myös opittua muutama sana Italiaa.

Ystäviä saimme Italiassa monia kymmeniä, ja ystävyyttä rakennettiin yli kulttuuritajojen. Joistakin tuli jopa niin läheisiä, että lähteminen oli vaikeaa ja sai kyyneleet valumaan. Uusia matkoja suunniteltiinkin jo seuraavalle kesälle.

Molempien reissujen aktiivisuus oli erittäin ihailtavaa. Åren mäissä reisilihakset karttuivat ihan jokaisella, ja Italiassa patikoitiin ja pelailtiin joukkuepelejä. Urheilun täyteiset matkat sisälsivät myös muuta mielenkiintoista tekemistä, joten aika vieri kuin siivillä. Ne lukiolaiset, jotka pääsivät osallistumaan matkoille, olivat onnekkaita.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti